איך לכתוב צוואה?

צוואה היא מסמך חוקי, בו נכתב הציווי של הנפטר, לפני מותו, לגבי אופן חלוקת הרכוש שלו באופן הרצוי לו.

הוא יכול לחלק את רכושו בין קרובי המשפחה שלו, או בין עמותות ואפילו לחיית המחמד האהובה עליו, אבל צוואה חייבת להיות מנוסחת וכתובה לפי כללים ברורים, כדי שיכבדו אותה בבוא העת.

אם כן, מהם הכללים בכתיבת צוואה חוקית בישראל והאם חייבים עורך דין כדי ליישם אותם?

 

כתיבת צוואה לפי חוק הירושה

על פי חוק הירושה, קיימות מספר דרכים לכתיבה חוקית של כתב צוואה.

ניתן לכתוב צוואה ולהביאה לאישור בידי נוטריון, לשכור את שירותיו של עו"ד ירושה, או לכתוב צוואה לבד בבית, אפילו ללא עדים – במיוחד עבור אנשים שרוצים לשמור בסוד את תוכן הצוואה שלהם.

אם גם אתם נמנים על אותם אנשים המעדיפים לכתוב צוואה בבית ללא עזרת עורך דין לענייני ירושה, אלה הכללים שתצטרכו להקפיד עליהם:

  1. כתב יד – כתב הצוואה כולו צריך להיות כתוב בכתב היד של המצווה, בתנאי שהכתב קריא וברור. זהו כלל הכרחי, בלעדיו הצוואה לא תהיה בתוקף.
  2. ציון תאריך – מומלץ לציין את תאריך כתיבת הצוואה בכל אחד מהעמודים של המסמך, בכתב היד של המצווה כמובן. כלל זה חיוני בעיקר למקרים בהם קיימת יותר מצוואה אחת, אך הוא הכרחי בכל מקרה.
  3. חתימה – המצווה חייב לחתום את חתימתו המוכרת בכל עמוד של המסמך וכן ליד כל שינוי, מחיקה, תוספת, או תיקון.
  4. ניסוח – צואה יש לכתוב בלשון ציווי ואף לציין במפורש את המילים: אני מורה" , או  "אני מצווה", אחרת היא עלולה לאבד את תוקפה המשפטי. חשוב לציין מילות ציווי לכל פרט ולכל נושא בצוואה, אחרת לא ייחשב הדבר לציווי ולא יקבל תוקף משפטי.
  5. פרטי היורשים – חשוב לציין כמה שיותר פרטים אישיים של היורשים, כמו שם מלא, תעודת זהות, תאריך לידה, כתובת, קשר ביניהם לבין המצווה וכל רט אחר שיסייע לזהות אותם באופן ודאי.
  6. פירוט הנכסים – בדומה לפרטי היורשים, יש לציין גם כמה שיותר פרטים מזהים לגבי הנכסים השונים, כמו כתובת הדירה, מספר גוש, או חלקה, כתובת הבנק, מספר סניף וחשבון ואף כדאי להוסיף סעיף המתייחס לנכסים וממון שנשכחו בעת כתיבת הצוואה ולא נכתב כל פירוט לגביהם.
  7. תנאים לקבלת הירושה – תנאים לקבלת הירושה חייבים להיות חוקיים ומוסריים. אם יש לכם ספק – היוועצות בעורך דין לענייני ירושה, תסייע לשמור שהצוואה שלכם לא תאבד תוקף משפטי.
  8. קופות גמל, פנסיה וביטוחים – אינן נכללות בצוואה. יש לרשום את הזכאים לכספים הללו בטפסים המתאימים אצל החברה המחזיקה בחיסכון.
  9. הפקדה למשמרת – אפשר להפיק צוואה תמורת סכום סמלי אצל רשם הירושות, או בידי עו"ד אמין.
  10. מומלץ לצרף אישור רפואי שנערך בסמוך למועד עריכת הצוואה, המעיד שהמצווה היה צלול בדעתו בעת כתיבת הצוואה.

 

לסיכום

כתיבת צוואה חוקית אינה עניין של מה בכך. אם חשוב לכם שהצוואה שלכם תקבל תוקף משפטי ביום האמת, ודאו שהיא ערוכה לפי הכללים, או שכרו את שירותיו של עו"ד לענייני ירושה.

 

חתימה על דף

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
בלוג עדן
Non-pecuniary damage, all you need to know

Non-pecuniary damage  is at the center of different debates raised both by the doctrine and by the jurisprudence. Neuralgic point is the absence of unique elements that go to crystallize, once

עבירות זנות
עריכת דין
מהי עבירת סרסרות?

בחברה של היום, דיונים על עבירות זנות ותפקיד הסרסרות נתקלים לא פעם במחלוקת ובדעות מעורבות. אמנם הנושא עשוי להיות רגיש, אך חיוני להתייחס ולהבין את המורכבות סביב נושא זה. בבלוג

תביעת אובדן כושר עבודה
עריכת דין
תביעת אובדן כושר עבודה – האם יש לכם קייס?

בין אם מדובר במחלה קשה או תאונת דרכים מסוכנת – הנזקים שכל אחד מאיתנו עלול לחוות יכולים להוביל אותנו למצבים חמורים, כמו אובדן כושר עבודה. אובדן כושר עבודה הוא אחד