הטרדה מינית בישראל – הנתונים ל2022

הטרדות ותקיפות מיניות מהוות תופעות שפלות הראויות לכל גינוי. לצערנו, אפילו במדינה מערבית כמו ישראל, התופעות הללו עדיין לא מוגרו, והחברה הישראלית עוד לא הצליחה להוקיע אותן מתוכה. יחד עם זאת, ככל שהשנים חולפות, המודעות לתופעה ולחומרתה הולכת וגוברת, ובהתאם אחוזי הדיווח על הטרדות מיניות עולה.

למרות זאת, ישנם נתונים שעדיין נותרו מעורפלים בנוגע לאחוזי ההטרדות המיניות. אז מה הם הנתונים העדכניים ל2022? מה ניתן לומר על הטרדות מיניות בישראל?

 

הטרדה מינית – מה היא?

לפני שנגדיר מה היא הטרדה מינית, חשוב להבהיר שלא תמיד יהיה פשוט להבין אם מקרה נתון נחשב להטרדה מינית או לא על פי החוק. במקרה וקיימת התלבטות מומלץ לפנות לגורם מקצועי, לרבות עורך דין דורון ויינרייך בקיא בתחום וכך לקבל תשובה מקצועית ומנומקת. באופן כללי, הטרדה מינית היא כל מעשה או התנהגות בעלי אופי מיני המתרחשים לאחר שהובע חוסר רצון מצד המוטרד.

כמו כן, כאשר עוסקים במערכת יחסים בה שוררים יחסי מרות, מעשה יכול להיחשב כעבירה מינית גם אם לא הובעה התנגדות מפורש מהצד המוטרד.

 

חייב להתרחש מגע פיזי כדי שתהיה הטרדה?

התשובה הקצרה לשאלה היא חד משמעית לא. החוק קובע כי הטרדה מינית יכולה להיחשב ככזאת גם כאשר לא מתקיים שום מגע פיזי בין הצדדים. הצעות חוזרות ונשנות בעלות אופי מיני, הפצת תמונות בעלות אופי מיני, התייחסות מבזה על רקע מיני, ביזוי על רקע העדפה מינית, כל אלו ועוד נכללים תחת ההגדרה של הטרדה מינית למרות שלא מתקיים במסגרתם שום מגע פיזי.

 

נתונים על הטרדות מיניות בישראל

חשוב להבהיר, כשזה נוגע להטרדות מיניות קשה לזהות את אחוזי ההטרדות במדויק. הסיבה העיקרית לכך נוגעת לכך שמקרים רבים של הטרדה מינית אינם מדווחים, במקרים רבים הטרדות מתקיימות בתוך המשפחה או לחלופין במקום העבודה, כך שמחיר הדיווח עלול להות כבד עבור הקורבנות. אמנם, אחוזי הדיווח עולים משמעותית יחד עם התגברות המודעות בציבור, אך נושא ההטרדות המיניות עדיין סובל מתת דיווח משמעותי.

 

נתונים מגדריים

הנתונים מצביעים על רוב גורף של נפגעות מיניות ביחס לנפגעים מיניים, החלוקה היא כ-90% לעומת 10%. יחד עם זאת, ככל הנראה קיים תת דיווח משמעותי בקרב גברים בשל הבניות חברתיות וסטיגמות.

 

הטרדות מילוליות

הערכות מצביעות שבערך תשע מכל עשר נשים חוותה הטרדה מינית מילולית במהלך חייה. כאמור, רוב המוחלט של המקרים אינם מדווחים

 

מגע כפוי

הערכה מדברת על כ-60% מהנשים חוו מגע מיני לא רצוי ברמת חומרה כזו או אחרת. גם במקרה זה, מדובר בהערכות ולא בנתונים הנסמכים על דיווח

 

לסיכום – חשוב לדווח

כדי למגר את התופעה הנוראית עד כמה שניתן, ולהביא לענישה מספקת של הפוגעים, חשוב מאוד לדווח על הטרדות מיניות.

הטרדה מינית

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
אלעד שאול עורך דין עבירות מין
עורך דין הטרדה מינית
האם יש דרך להימנע מתביעות תקיפה מינית?

תקיפה מינית היא אחת מהעבירות החמורות בחוק הישראלי. אם לקחת חלק במעשה שעלול לסכן אותך בתביעה, יש לדעת כיצד ניתן להימנע מלהגיע לבית המשפט ולסבול מענישה חמורה. במאמר נבחן אם

מאזניים
עורך דין הטרדה מינית
עבירות אונס ומעשים מגונים – מה אומר החוק?

היכרות עם העונשים הקבועים בחוק יכולה לעזור לייצר הרתעה נגד ביצוע סוגים שונים של עבירות אונס, מין ומעשים מגונים. בנוסף, כדאי להכיר את תחומי ההתמחות של עורך דין בשביל לדעת