חלוקת רכוש בגירושין – איך תעשו את זה נכון

בית משפט אזרחי, קובע כי סכסוך בין בני זוג, נידון לפי הלכת השיתוף. הלכת השיתוף עוסקת בכך, שבני זוג המנהלים אורח חיים משותף, הם הבעלים המשותפים של כול הרכוש שהם צוברים, תוך כדי החיים המשותפים.

 

רכוש משותף

רכוש משותף, הוא רכוש הנצבר במהלך חייהם המשותפים של בני זוג, וכולל בין היתר: בית מגורים, תכולתו, השקעות שונות, פיקדונות שונים, חשבונות עו"ש, חשבונות של מטבע חוץ, מניות, קרנות שונות, ביטוחים שונים ועוד. ובנוסף, גם עסקים או חברות שהוקמו ביחד או לחוד על ידי בני הזוג, במשך שנות הנישואין.

 

תרומתם השווה של בני הזוג למשפחה

לבני זוג ישנה שותפות, הנגזרת מחייהם המשותפים, ולכן אין חובת הוכחה של כוונה מסוימת לשיתוף, בנוגע לנכסים השונים. חזקת השיתוף חלה על שניהם, גם במקרה שאחד מבני הזוג לא עבד מחוץ לבית אפילו יום אחד, כיוון שתרומתו של בן זוג זה היא משמעותית, ובלעדיו כנראה שבן הזוג האחר, לא היה מצליח להגשים את עצמו. בן הזוג שלא יצא לעבוד מחוץ לבית, אלא היה אחראי על גידול הילדים וטיפוח המרחב הביתי, אומנם לא הרוויח משכורת ,אולם פעל לטובת תפקודם של הבית והמשפחה, ולכן העובדה כי לא הרוויח משכורת, אינה בעלת משקל בחלוקת הרכוש.

 

רכוש החייב בחלוקה

הרכוש המשותף שנאסף על ידי בני הזוג בחייהם ביחד, ובהיותם בעלי משק בית המשותף לשניהם, מתחלק באופן שווה בין בני הזוג, גם במקרה והוא על שמו של בן זוג אחד. במידה ואחד מהצדדים, מעוניין להוכיח כי הנחה זו אינה נכונה, עליו להראות כי הייתה פה כוונה אחרת. בכל מקרה, בו הדברים אינם ברורים, כדאי וחשוב להיוועץ, עם איש מקצוע כמו עורך דין גירושים זיו בייטל.

 

רכוש שאינו חייב בחלוקה

רכוש שהיה קיים אצל אחד מבני הזוג טרם הנישואין, אינו חייב בחלוקה, לדוגמה, רכוש זה כולל ירושה או מתנות שונות, פנסיה מהביטוח הלאומי המשולמת לאחד מבני הזוג, פיצויים המגיעים כחוק לאחד מבני הזוג, וכן נכסים שנחתמו על ידי שני בני הזוג, שלא יעברו חלוקה.

 

חובות

חובות גם הם נחשבים, לרכוש שיש צורך לחלק באופן שווה עקב גירושין, בתנאי שנצברו בעקבות חיים משותפים, ותוך כדי הנישואין. במקרה וקיימים חובות בגלל הימורים או עבירות פליליות שונות, או חובות אחרים שנוצרו ללא ידיעת בן הזוג השני, אין חובה לחלוק בהם כיוון שרק צד אחד גרם להם להצטבר.

 

לסכום

הרכוש אשר נצבר, במהלך חייהם המשותפים של בני זוג, ובנוסף, גם החובות שנצברו תוך ההתנהלות משותפת, שייכים לשני הצדדים, ומתחלקים באופן שווה ביניהם. הרכוש המשותף, כולל בדרך כלל: דירת מגורים ותכולתה, חשבונות בנק מכל הסוגים, קרנות נאמנות וקופות גמל, ביטוח מנהלים, ועסקים שהוקמו במשותף או על ידי אחד מבני הזוג, בזמן הנישואין.

 

בני זוג בויכוח

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
פתיחת תיק גירושין
עורך דין גירושין
איך להתגרש בצורה החסכונית ביותר?

גירושין בהסכמה דרך בית הדין לענייני משפחה, בעזרת עורכי דין מיומנים, אמורים לזרז ולהוזיל את הליך הגירושין. משמורת משותפת מפחיתה את דמי המזונות. למרות הקושי להתנהל באופן רציונלי, ישנן דרכים

ריב על רכוש
עורך דין גירושין
גישור גירושין – כל היתרונות על פני בית משפט

במסגרת גירושין בני הזוג צריכים להגיע להסדר גירושין, מעין הסכם המחלק את כל הרכוש, הנכסים והמשמורת על הילדים. מומלץ לנסח את ההסכם בעזרת מגשר גירושין על פני הגעה לבית משפט.

השלכות משפטיות בגירושין
עורך דין גירושין
שלוש השלכות משפטיות בגירושין שחייבים להכיר

להחלטה להתגרש יש השלכות רבות, חלקן בתחום הרגשי, אבל ישנן גם השלכות רבות בתחום הכלכלי ובתחום המשפטי. חשוב להכיר את ההשלכות, ההכרחיות והאפשריות, בטרם מחליטים להתגרש. לפניכם שלוש השלכות משפטיות,

תיק גירושין
עורך דין גירושין
6 שלבים לפתיחת תיק גירושין ברבנות

בישראל, הליך הגירושין לזוגות יהודים מוסדר על ידי מוסד הרבנות, הפועל לפי ההלכה הדתית. אם אתם שוקלים לסיים את נישואיכם על פי ההלכה, חשוב להבין את השלבים הכרוכים בפתיחת תיק