מה הוא ייפוי כוח מתמשך ולמה הוא כל כך משתלם?

ייפוי כוח מתמשך הוא מונח משפטי חדש יחסית, שנכנס לשימוש לפני כשלוש שנים.

המונח נכנס לשימוש כתיקון לחוק הכשרות והאפוטרופסות, במטרה לאפשר לכל אדם לקבוע בעצמו, בעודו כשיר לכך, לקבוע מי ינהל את ענייניו כאשר יאבד את היכולת לעשות זאת בעצמו.

 

תחום האפוטרופסות לפני כניסת התיקון לתוקף

לפני כניסת התיקון הזה לשימוש, החוק קבע כי אם אדם זקוק לאפוטרופוס, בית המשפט יקבע מי יקבל את התפקיד.

עולה זו היתה נעשית רק לאחר שהאדם איבד את היכולת לדאוג לענייניו בכוחות עצמו, כך שלא נותר מקום לשמוע את העדפותיו ורצונותיו והוא היה נתון לעיתים להחלטה שאינה בקו אחד עם העדפותיו האישיות.

בית המשפט היה בעל סמכות מלאה לקבוע מי יהיה אפוטרופוס ומה יהיו סמכויותיו.

יחד עם זאת, המדינה הייתה אחראית לפקח על פעולתו של האפוטרופוס שנבחר מטעמה הוא היה נתון לפיקוח צמוד ולדיווח שוטף אודות כל פעולה שנעשתה בכספים ובנכסים של החוסה.

 

ייפוי כוח מתמשך לעומת אפוטרופסות

ייפוי כוח מתמשך הוא אלטרנטיבה אפשרית לאפוטרופסות מלאה, שמטרתו להעניק שיקול דעת מלא ושליטה לאדם הזקוק לאפוטרופוס, על בחירת מיופה הכוח, שצפוי לשלוט ולנהל את ענייניו.

בנוסף, יכול החוסה להחליט אילו נושאים ינוהלו במסגרת ייפוי הכוח, תוך קביעת הגבלות על סמכויותיו. הוא יכול אף להחליט אם המדינה תפקח על פעולותיו, או לא.

החלטה חשובה נוספת שניתנה למייפה הכוח במסגרת התיקון, נוגעת למסגרת הזמן שבה יתחיל לפעול ייפוי הכוח.

 

נושאים הנכללים במסגרת ייפוי כוח מתמשך

 

רכוש

מיפה הכוח יכול לבחור אדם אחד, או יותר וכן האם ינהל את כל ענייני הרכוש או את חלקם.

 

גוף

גם בנושא זה יכול מייפה הכוח לבחור מיופה אחד, או יותר.

אלה יוכלו לקבל החלטות עבור מייפה הכוח בכל נושא שאינו נוגע לאי מתן טיפולי מצילי חיים ורק בנושאים עליהם התייחס מייפה הכוח.

לצורך הסמכת מיופה כוח בנושאי בריאות, מייפה הכוח צריך לגשת יחד עם מיופה הכוח לרופא המשפחה שלו ולחתום על המסמך לפי חוק.

 

עניינים אישיים

מעבר דירה, קבלת טיפול סיעודי, מגורים במוסד סיעודי וכן הלאה, כל אלה יכולים להיכלל בבקשת ייפוי כוח מתמשך לפי החלטת מייפה הכוח.

 

לסיכום

ייפוי כוח מתמשך מאפשר למייפה הכוח לבחור בעצמו את האנשים שיטפלו בענייניו האישיים, הכספיים והבריאותיים, לאחר שאיבד את כושרו לעשות כן בכוחות עצמו.

אפשרות הבחירה הזו כשלעצמה היא בשורה עצומה בגודלה עבור אנשים הנמצאים במצב של חוסר ישע, או בדרכם להפוך לחסרי ישע ומעניק להם מעט תחושת שליטה בתוך סיטואציה קשה של חוסר אונים.

יתרה מכך, מייפה הכוח רשאי לבחור מספר מיופי כוח לכל אחד מהנושאים ואף לבחור בכל אחד מהתחומים את רמת השליטה שיקבל מיופה הכוח.

ללא ספק זהו תיקון המאפשר לאנשים בוגרים דרך מכבדת ושלווה יותר לפני שהם מאבדים את יכולותיהם הבסיסיות.

זוג מבוגרים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
בית משפט
עורך דין
איך להתכונן למשפט שיכריע את חייך

סיטואציה של משפט יכולה להיות מאוד מלחיצה. העמידה מול אנשים בחליפות, שימוש במושגים משפטיים רבים, הבאתם של עדים וכל זאת על מנת לפתור סכסוך שיכול להכריע היבטים משמעותיים בחייך. לכן,