מתי מומלץ לתכנן ירושה מול עורך דין?

בדיני הירושה במשפט הישראלי נקבע כי העיזבון של נפטר יחולק ליורשים ולכל אדם אשר מוזכר בצוואה בהתאם לכתוב בה ובהעדר צוואה הוא יחולק בין היורשים החוקיים. צוואה אינה חייבת להיכתב על ידי עורך דין על פי הדין וכל אדם רשאי לכתוב אותה גם בעצמו והיא תחשב  תקפה, אך ישנם מצבים רבים בהם הדבר יהיה מומלץ ועל כך נרחיב במאמר זה.

 

היורשים על פי הדין

תכנון ירושה מול עורך דין וניסוח צוואה מפורטת עשויה להבטיח כי העיזבון יחולק בין היורשים בצורה טובה יותר ותוך מניעת אי הבנות וסכסוכים משפטיים בעתיד. הדבר חשוב כאשר למוריש נכסים מסוגים שונים והוא חפץ לספק בצוואתו הוראות שליטה ופיקוח על נכסים שונים. בליווי עו"ד ירושה מומלץ ניתן לנסח הוראות אופרטיביות לניהול העתידי של נכסים כך שערכם יישמר.

 

תכנון הטבות במיסוי מקרקעין

למי שמחזיק בבעלותו נדל"ן מסחרי ופרטי מומלץ לתכנן את הירושה בעזרת עורך דין למיסוי מקרקעין. הדבר נובע מכך שלמרות שבישראל אין מס ירושה על כלל סוגי הרכוש, בהעברת נדלן בירושה כן יש משמעות לאופן החלוקה בין היורשים. יתכנו שינוים בחבות המס בהתאם לשאלה איזה יורש יקבל כל נכס ובהתאם לשאלה, אם יש למכור אותם בעת מימוש הירושה.

בתכנון מול ערוך דין ניתן לקבוע שהנחלת נכסי הירושה ליורשים תוביל למיסוי מינימלי וכן לתת מענה משפטי אופציונלי במקרה ויהיה צורך בהחלפה בין נכסים על ידי היורשים השונים.

 

מנגנון מותאם ליורשים קטינים

גם כאשר אדם מבקש להוריש חלק מעיזבונו לילדיו או לנכדיו הקטינים יהיה כדאי לבצע תכנון מקדים של המנגנון בו יועבר להם חלקם.  ניתן להכניס לצוואה הוראות שליטה, ניהול ובקרה ביחס לניהול הסכום לו יהיו זכאים בעתיד היורשים הקטינים. ניתן לקבוע למשל על אחזקת הכספים בהשקעות שונות בניהול של נאמן חיצוני עד להעברת השליטה בגיל המתאים.

 

התניות ייעודיות

בהתאם לחוק, המצווה יכול גם לפרט בצוואה התניות שונות אשר שיגבילו את זכות הירושה של היורשים לרבות בכל הנוגע למקום ההשתקעות וכדומה. מומלץ בהקשר זה שלא לנסות ולשלוט בחיי היורשים ולא להפוך את מימוש הצוואה לדבר אשר יפגע ביכולת של היורש לממש את חייו בהתאם לרצונו. הדבר עשוי להוביל לאקרובטיקה משפטית שאינה מכבדת את רצון הנפטר.

 

הגנה על בת זוג

תכנון ירושה בפני עורך דין מומלץ כאשר המצווה מעוניין שהעברת הרכוש בין  היורשים יהיה הדרגתי ותוך מתן הגנה למישהו שאינו יורש בפועל. דוגמא לכך היא, קביעת דירת מגורים לבן או בת הזוג של המוריש בה הם דרים לשם המשך חיים נאותים ותוך קביעה כי זכויות הירושה בנכס יועברו במלואן לאחר פטירת המוטב לידי היורשים האחרים.

 

סיכום תכנון ירושה מול עו"ד

לסיכום הנושא, למרות שכל אדם יכול לכתוב צוואת תקפה ללא ליווי של עורך דין, כאשר המצווה מחזיק ברשותו רכוש מסוגים שונים והוא מעוניין בהורשה מורכבת מהרגיל, מומלץ להיעזר בעורך דין לתכנון מקיף ויסודי.  עורך הדין יסייע בתכנון היבטי מיסוי, מקסום הערך בעת ההורשה וניסוח הוראות שישמרו על היכולת להיטיב על היורשים השונים גם בעתיד.

יְרוּשָׁה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
זוג במשבר
עריכת דין
האם הסכם גישור תקף מבחינה משפטית?

ההחלטה להתגרש אף פעם לא פשוטה ולכן אנחנו יכולים להבין מדוע אתם נרגשים ונסערים. בוודאי יצא לכם לשמוע על האפשרות של גישור, ואם יש לכם כמה שאלות בנושא, כדאי שתעיינו

מחשבון
עריכת דין
האם פטור ממס הכנסה הוא לכל החיים?

במהלך החיים אנו נתקלים לעיתים באתגרים פיזיים ונפשיים המקשים עלינו מאוד. למשל – תאונת דרכים, אבחון מחלה כרונית ופציעה בתאונת עבודה. בעת התמודדות עם אתגר קשה שכזה, יכולת ההתפרנסות שלנו

פטיש
עריכת דין
הכל על תרגומים נוטריונים

תרגום נוטריוני נועד לספק תוקף משפטי למסמכים המועברים משפת מקור אל שפת יעד. התרגום הנוטריוני משמש כמסמך תקף בפני עצמו ורק נוטריון בעל רישיון מורשה להפיקו. תרגומים נוטריוניים נחלקים לכאלה