אתם שכירים? חשוב שתכירו את זכויותיכם!

עולם העבודה מוזכר רבות בחוק הישראלי, ועובדים שכירים זוכים להגנות וזכויות לא מעטות שמעוגנות בחוקים ובפסיקה. אלה נועדו כדי שנוכל להבטיח לעובדים בישראל תנאי עבודה הוגנים, שכר ראוי וביטחון תעסוקתי. פעמים רבות, עובדים אינם מממשים את הזכויות שלהם בגלל חוסר ידע בתחום, לפיכך בחרנו להציג כאן זכויות של עובדים שכירים בתחומים מגוונים

 

עובדים שכירים

כל מי שמועסק על ידי מעביד תמורת שכר הוא עובד שכיר, שנמצא במערכת יחסים חוזית עם המעביד, המחייבת את שני הצדדים. בחוזה העבודה נקבעות ההוראות של המעביד באשר לביצוע העבודה, נקבע השכר שישולם לעובד תמורת עבודתו, ונקבעים גם תנאי ההעסקה של העובד השכיר. התנאים בחוזה כפופים לתנאים והזכויות שהחוק קובע שמעסיקים חייבים לספק לעובדים שכירים.

 

תנאי עבודה

  • המעסיק מחויב לשלם לעובד לפחות את שכר המינימום הקבוע בחוק.
  • לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, יום העבודה הוא בן 8 שעות ושבוע העבודה הוא כ-42 שעות.
  • עבודה מעבר לשעות העבודה, מחייבת תשלום שעות נוספות, לפחות 125% מהשכר הרגיל.
  • כל עובד זכאי להפסקה של לפחות חצי שעה לאחר 6 שעות עבודה רצופות.
  • יום המנוחה של עובד שכיר חייב להיות 36 שעות רצופות לפחות.

 

 

זכויות סוציאליות מיוחדות

זכויות סוציאליות מיוחדות מתייחסות לעובדים שכירים מסוג מסוים או לעובדים שכירים בשלב מסוים בחייהם או בחיי העבודה שלהם. חלק גדול מהזכויות האלה תלויות בוותק של השכיר. בין השאר זכויות מיוחדות כוללות את תנאי החופשה השנתית, את תשלום דמי מחלה, את התנאים של חופשת הלידה בתשלום והפרשות שונות לחיסכון או לפנסיה. זכויות לאוכלוסיות מיוחדות מתייחסות למשל לעובדים בעלי מוגבלויות, שזכאים להתאמות ולהנגשה של מקום העבודה ושל תנאי העבודה.

 

יחסי עובד-מעביד

כאמור, יחסים בין עובד שכיר למעביד הם יחסים חוזיים, אבל חשוב לזכור שכל חוזה עבודה חוקי, כפוף לנוסח החוק. בין השאר קובע החוק את העובדה, שחייבים להגדיר את תנאי ההעסקה בעזרת חוזה עבודה תקין והדדי. העובדה שחוזה העבודה הוא הדדי, מבטיחה שכל אחד מהצדדים יכול לסיים את הקשר החוזי, בכפוף להודעה מוקדמת ולתנאים נוספים בחוזה. יחסי עובד-מעביד מחייבים גם שימוע לפני פיטורים ופיצויי פיטורים.

 

מימוש הזכויות

ישנם מספר נושאים שחשוב לכל שכיר להכיר, כדי לפעול למימוש הזכויות שלו:

  • קראו את החוק ואת החוזה שלכם והכירו את הזכויות שלכם.
  • דרשו למצות את כל הזכויות שלכם.
  • במקרה שיש בעיה במימוש הזכויות של העובד, הוא יכול לפנות לייעוץ משפטי או לתמיכה מקצועית אצל גורמים כמו הסתדרות העובדים, משרד העבודה והרווחה או בית הדין לעבודה.

 

 

לסיכום

החוק קובע את תנאי העבודה המינימליים שנחשבים הוגנים. שכיר שמעוניין למצות את הזכויות שלו כחוק, חשוב שיכיר אותן ויבין אותן. במקרה הצורך, רצוי להיעזר במומחה כמו עורך דין לדיני עבודה.

זכויות סוציאליות מיוחדות

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם