תופעת הכלכלה השחורה

ניהול הכלכלה של מדינה, מתבסס על היחס בין ההכנסות של המדינה מצד אחד, לבין ההוצאות שלה מצד שני. ככל שההכנסות גדולות יותר, ומנגד ההוצאות קטנות יותר, כך נחשבת הכלכלה של המדינה ליציבה יותר. ואולם אחת הבעיות החמורות ביותר המשותפות לכל המדינות בעולם, ברמה כזאת או אחרת, היא תופעת הכלכלה השחורה. מדובר בפעילות עסקית שאיננה נרשמת כחוק בספרים ולפיכך איננה מניבה הכנסות למדינה ממסים, כפי שצריך להיות. בישראל, ההערכה של המומחים היא כי 22% מהפעילות הכלכלית בישראל, מתבצעת מתחת לרדאר. מדוע מלכתחילה מתקיימת כלכלה שחורה? כיצד מתנהלת כלכלה מהסוג הזה, ואיך ניתן לצמצם את הממדים שלה?

ירידה כלכלית

מדוע מתקיימת כלכלה שחורה

בכל מדינה נורמאלית, שאין לה משאבי טבע בלתי מוגבלים המזרימים אליה הכנסות גדולות באופן קבוע, מסתמכת המדינה על מיסים המוטלים על הפעילות העסקית של אזרחיה. כל מדינה פיתחה מערכת מסועפת של מיסוי, אבל העיקרון המנחה גורס כי כל אזרח וכל עסק המייצר הכנסה, חייב לשלם תמורתה מיסים למדינה, בשיעור שקובע החוק.

ואולם בכל מקום בעולם, ומדינת ישראל איננה יוצאת מכלל זה, ישנם אנשים פרטיים ובעלי עסקים, שעושים הכל על מנת להימנע מתשלומי מס, או לחילופין להקטין בצורה משמעותית את המס בגין ההכנסה שלהם. הימנעות ממס היא אפשרית, אך ורק במקרים שבהם מתבצעת פעילות עסקית שאיננה נרשמת בספרים ולפיכך לא ניתן לגבות מיסים בגינה. כל פעילות כלכלית שאיננה נרשמת בספרים, נקראת "כלכלה שחורה", וכסף שנמסר ושמתקבל במהלך פעילות כזאת, מכונה "כסף שחור".

כיצד פועלת כלכלה שחורה

כלכלה שחורה יכולה לפעול בהתקיים שני תנאים: התנאי הראשון – שיתוף פעולה של כל הצדדים, במטרה להימנע מתשלומי מס. כך, איש מקצוע לא יגבה מע"מ עבור העבודה, מלקוח שלא ידרוש ממנו קבלה. התשלום עבור העבודה יקטן, ובעל העסק יקבל לידיו מזומנים שאינם רשומים ולא ניתן לגבות מיסים תמורתם. לכאורה, כל הצדדים מרוויחים. למעשה, המפסידה הגדולה היא המדינה, שהפסידה פעמיים: פעם ראשונה את המע"מ, ופעם שנייה את מס ההכנסה שהיו בעלי העסק משלמים, אילו הצהירו על ההכנסה האמיתית שלהם. התנאי השני כאמור לעיל, הוא קיומו של כסף מזומן זמין, שניתן להשתמש בו.

שנים רבות, מאז קום המדינה, פועלים שלטונות המס ללא הרף לצמצם ככל האפשר את פעילות הכלכלה השחורה. לשם כך נעשה שימוש באמצעים שונים, טכניים וסטטיסטיים כאחד. בנוסף, אחד האמצעים שההשפעה שלהם מורגשת, היא כניסתן לתוקף של תקנות שונות, המפחיתות את האפשרות לשימוש במזומנים ושומטות אגב כך את השטיח מתחת לרגליהם של מעלימי המס. השאיפה היא לצמצם עד למינימום את השימוש במזומנים ולהרחיב את השימוש באמצעים אלקטרוניים. הדבר יחייב ספקים לרשום את התקבולים שלהם מצד אחד, ולקוחות להעביר כספים אך ורק באופן גלוי מצד שני.

ככל שהכלכלה השחורה תצטמצם, כך תוכל המדינה לפעול לשיפור מצבם של האזרחים במגוון תחומים: חינוך, ביטחון, ביטחון אישי ורווחה. ואכן, כל הנתונים מראים שיפור מתמשך בתחום בשנים האחרונות. תוכלו לקרוא עוד כל הכלכלה השחורה באתר שקוף.

 עורך דין מחיקת חובות – כדאי להתייעץ איתו!  לפרטים נוספים לחצו.

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
בלוג עדן
Non-pecuniary damage, all you need to know

Non-pecuniary damage  is at the center of different debates raised both by the doctrine and by the jurisprudence. Neuralgic point is the absence of unique elements that go to crystallize, once

בלוג עדן
Managing a law firm is how to run a business?

In Italy, however, there are still a few law firms with managerial strategies aimed at acquiring new clients or increasing the popularity of the firm. Acquiring clients as a lawyer: