זכויות ילדים על הספקטרום והטבות מס להורים שכדאי להכיר

המוסד לביטוח לאומי, רשויות המס וגופי המדינה השונים מעניקים שלל זכויות לילדים על הספקטרום, וכמובן להורים ולתא המשפחתי שלהם.

במאמר הבא ננסה להסביר מהן הזכויות הללו בהקשר של הטבות מס, ונבין כיצד מממשים אותן

ילד שאובחן על הספקטרום האוטיסטי לפי הנחיות משרד הבריאות יהיה זכאי לקבל קצבת ילד נכה מגיל 91 יום ועד גיל 18 ושלושה חודשים. עם זאת, על הילד לעמוד בתנאים בסיסיים ולהגיש טופס מסודר של תביעה. כמו כן, יש זכויות שונות שמשפיעות ישירות על ההורים – כמו למשל הטבות מס שהשווי שלהן עשוי להצטבר למאות אלפי שקלים בשנה.

 

למה חשוב להתייעץ עם בעלי מקצוע?

הנושא של זכויות הורים לילד נכה מורכב מכפי שנהוג לחשוב. קודם כל, יש משמעות רבה לשאלה באיזה סוג של נכות מדובר. בשביל לקבוע את סוג הנכות, ועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי ועוד שלל גופים רשמיים מבצעים מבחנים ובוחנים את המיקום של הילד על הספקטרום האוטיסטי. שנית, התקנות עצמן משתנות לעיתים קרובות. לכן, הפתרון היחיד הוא להתייעץ עם בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום ומכירים אותו.

 

המשמעות של נקודות זיכוי במס הכנסה

הורים לילדים על הספקטרום מתמודדים עם אתגרים רבים ולכן המדינה מנסה לסייע להם באמצעות נקודות והטבות מס. לפי סעיף 45 לפקודת מס הכנסה למשל, זיכוי בעד נטולי יכולת מעניק שתי נקודות זיכוי בכל שנת מס נתונה לאחד ההורים שהוא תושב ישראל ויש לו ילדים מתחת לגיל 18 שעומדים בתנאים.

השווי של ההטבה נכון להיום הוא מעל 5,400 ש"ח, מה גם שנקודות זיכוי אלו ניתנות בנוסף לנקודות הזיכוי שלהן זכאי ההורה מתוקף תנאים אחרים – כמו למשל זיכוי להורים, לתושבי ישראל, לבוגרי לימודים אקדמיים וכן הלאה.

 

איך מגדירים ילד נטול יכולת?

הבעיה האמיתית מתחילה באופן שבו מגדירים מיהו ילד נטול יכולת. מטרת החוק היא לסייע להורים לילדים על הספקטרום והטבות המס יכולות כאמור להגיע לסכומי כסף משמעותיים מדי שנה, אבל זה לא בהכרח אומר שההטבות הללו אכן מוצאות את דרכן למי שרשאי על פי החוק להשתמש בהן. בפועל, ההגדרה של ילד נטול יכולת לא בהכרח מתארת את טווח הליקויים הנפשיים, הפסיכולוגיים, הפיזיולוגיים וכן הלאה.

 

מתי אפשר לשמור על הזכאות גם אחרי גיל 18?

עוד משהו שכדאי לדעת לגבי זכויות ילדים על הספקטרום והטבות המס להורים שלהם הוא שיש מקרים שבהם הזכאות ניתנת גם למי שעבר את גיל 18.

כאן, התנאים שבהם צריך לעמוד הם הפניה של אדם עם לקות למידה חמורה על ידי ועדת השמה למסגרת חינוך מיוחד, שיעור של 74% ומעלה בדרגת כושר איש השתכרות ותנאים שונים שקשורים למחיה עם ההורים. בנוסף, יש לעמוד ברף הכנסות מסוים.

 

כלי משפטי

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
ביטול הסכם ממון בהסכמה ראשית
עורך דין
ביטול הסכם ממון בהסכמה – אפשרי

המטרה של הסכם מממון היא לחלק את הרכוש וכן את הנכסים בין בני הזוג במקרה שבו מחליטים על גירושין. לעיתים הפרידה והגירושין מתבצעים בצורה ראויה ומכבדת ולעיתים בני הזוג נגררים לויכוח

תביעות רשלנות
עורך דין
מהם סיכויי ההצלחה בתביעות רשלנות?

במדינת ישראל יש מספר מקרים של רשלנות שניתן לתבוע בגינם. בכל אחד ממקרים אלה ישנם סיבות שונות ותנאים שונים לכך שהתביעה שהושגה אכן תתקבל וייפסקו בגינה פיצויים הולמים. במדריך שלפניכם

סכסוכי שכנים
עורך דין
סוגים נפוצים של סכסוכי שכנים

סכסוכי שכנים הם תופעה נפוצה המתרחשת ברוב הקהילות. לעיתים קרובות, סכסוכים אלה נובעים מחוסר תקשורת או הבנה בין הצדדים. עם זאת, כאשר הם אינם נפתרים כהלכה, סכסוכים אלה יכולים להסלים