3 סוגי עונשים על עבירות מס

היחס לעבירות מס במדינת ישראל הוא חמור ביותר, והמשפט הישראלי שם לו למטרה לנהוג ביד קשה בכל מי שנמצא אשם בעבירות אלו. עבירות המס מחולקות בדרך כלל לשתי קטגוריות, שההבדל ביניהן הוא בעיקר כוונתו של החשוד לבצע את העבירות. במאמר זה נפרט אודות העונשים האפשריים בהתאם לחומרת המקרה ומצבו של החשוד.

 

עבירות מס

עבירות מס, כשמן כן הן, עבירות המיוחסות לחוסר תקינותו של התנהלות של אדם, חברה או ארגון אל מול רשויות המיסים, לרבות מס הכנסה ומע"מ. עבירות המס מחולקות כאמור לשני תתי נושאים- עבירות מס טכניות ועבירות מס מהותיות. עבירות המס הטכניות הן התנהלות לא תקינה של אדם בלא ידיעה שהוא אכן עובר על החוק, אשר נובעות בעיקר מחוסר בקיאות או חוסר ידע של ניהול ספרים, חשבוניות ובכלל- ניהול שוטף של העסק.

עבירות המס המהותיות הן בעייתיות במיוחד, שכן אלו עבירות שבוצעו במזיד ובמודעות מוחלטת של החשוד להימנע מתשלום מיסים, להסתיר או להלבין הון, לספק דיווחים כוזבים או חשבוניות פיקטיביות וכן הלאה. אם מצאת עצמך חשוד בעבירות מס או אם כבר מתנהלת נגדך חקירת מס, יש לפנות באופן מידי לעורך דין מיסים מנוסה שיסייע לך. עורך דין מיסים דני אורדן, למשל, עשוי להיות הכתובת עבורך.

 

תשלום כופר

אחת האלטרנטיבות הנפוצות להליך פלילי בהקשרי עבירות המיסים היא תשלום כופר. אדם המואשם בעבירת המס, עשוי להימנע מהליך ורישום פלילי כנגדו, על ידי הגשת בקשה להמרת העונש בכופר, המגיע לכדי סכומים משמעותיים במיוחד. עורך דין מיסים ינסח במקרה זה בקשה מנומקת ומפורטת להליך כופר, בקשה שאם תידחה, עלולה להחמיר את המצב, שכן בקשה להליך כופר כמוה כהודאה באשמה במידת מה.

 

קנס מנהלי

הקנס המנהלי בא לתת מענה בעיקר בסוגיות הקשורות בעבירות מס טכניות, כאלה שבוצעו ללא כוונת זדון על ידי החשוד בהן. אף על פי שכל מקרה לגופו, מדיניות בית המשפט הישראלי החליטה לבחור בהטלת קנס מנהלי כאמצעי התמודדות עם חשודים בעבירות מס טכניות, ורק במקרים חריגים להטיל כתב אישום. קנס מנהלי הוא חלופה לכתב אישום ורישום פלילי, והרשויות רשאיות לקבוע את גובהו בהתאם למקרה.

 

עונש מאסר בפועל

כמובן שעונש מאסר בפועל הוא העונש החמור ביותר שניתן לקבל בגין עבירות מס. כאשר מדובר בעבירות מס טכניות, במקרי הקיצון שבהן, עונש המאסר בפועל יכול להגיע עד שנת מאסר אחת. בעבירות מס מהותיות, לעומת זאת, המצב שונה בתכלית, שכן עונש המאסר נע בין חמש לשבע שנים, בהתאם לחומרת העבירות.

עונש מאסר בפועל יגרור ברוב המוחלט של המקרים גם קנס כספי משמעותי. עורך דין מיסים הבקיא בתחום עשוי לחלץ את החשוד מעונשי מאסר בפועל. זוהי מטרתו הראשונה במעלה, והוא יספק ליווי משפטי מקצועי מול בתי המשפט ורשויות המס תוך כוונה למזער נזקים ככל הניתן ובמקרים רבים גם להימנע מהליך פלילי כנגד החשוד.

עורך דין מיסים

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עורך דין מע"מ
עורך דין מיסים
מה חשוב לברר כשבוחרים עורך דין מע"מ?

מס ערך מוסף (מע"מ) הוא מס בו כל עסקה בישראל מחויבת ובהתאם לשיעור הקבוע בחוק. דיני החוק הסבוכים וכן העובדה כי אי ציות לחוק המע"מ יכול להוביל לקנסות והליכים פליליים,