ייפוי כוח מתמשך – למי זה מיועד?

לכל אדם יש את הזכות לקבל החלטות על העניינים שלו. מה קורה כאשר אדם מגיע למצב שהוא אינו מסוגל לקבל את ההחלטות האלו? בני האדם עשויים להגיע למצבים רפואיים שימנעו מהם לקבל החלטה מושכלת בנוגע לעניינים שלהם. ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאדם לקובע מי יקבל החלטות בענייניו בעתיד, במצבים המדוברים. בואו לשמוע למי זה מיועד.

 

מה זה ייפוי כוח מתמשך?

אדם שהגיע למצב רפואי המונע ממנו לקבל החלטות על עניינים שונים בחייו, לא צריך להיות חסר אונים נוכח מצבו. במידה ויש מישהו אשר עליו הוא סומך, הוא יכול לערוך באמצעות עו"ד ייפוי כוח מתמשך מסמך ייפוי כוח מתמשך, בו הוא יקבע מי יכול לקבל את ההחלטות האלו בשמו.

החוק מאפשר עריכת מסמך ייפוי כוח מתמשך, מתוך הבנה שאם אדם לא יכול לקבל את ההחלטות בעניינים השונים שלו, מוטב שאדם אחר, שיכול לקבל את ההחלטות אשר אותו אדם היה רוצה בהן, יקבל את ההחלטות בשמו.

 

תנאים לעריכת ייפוי כוח

אומנם ייפוי הכוח המתמשך רלוונטי למי שלא מסוגל לקבל החלטות, אך החוק קובע מי יכול לערוך לעצמו ייפוי כוח מתמשך. מי שלא יעמוד בקריטריונים של החוק, לא יוכל לקבוע לעצמו מיופה כוח עתידי, כך שחשוב להבין את אותם הקריטריונים על מנת לא להישאר בעתיד ללא מיופה כוח.

כל אזרח ישראלי שעבר את גיל 18 רשאי לערוך ייפוי כוח מתמשך, וזאת בתנאי שהוא מבין את המשמעות של עריכת ייפוי הכוח, את המטרות וגם את התוצאות העתידיות האפשריות. לפי החוק, מי שיש לו מוגבלות מסוימת מחויב לקבל את המסמך באופן מונגש, על מנת שייפוי הכוח המתמשך יהיה קביל.

 

מי יכול להיות מיופה כוח?

כמו שהחוק מציב תנאים לאדם שמעוניין לערוך ייפוי כוח, כך קיימים תנאים גם למי שמעוניינים למנות אותו למיופה כוח. חשוב לציין קודם כל שרק אדם פרטי יכול להתמנות למיופה כוח.

לא ניתן למנות עסק או תאגיד למיופה כוח. על האדם להיות מעל לגיל 18 והוא יכול להיות מיופה כוח לעד שלושה אנשים, אלא אם מדובר בבני משפחתו. על מיופה הכוח להיות במצב כלכלי תקין ולא להיות נותן שירות לממנה. ניתן למנות למיופה כוח בעל מקצוע רלוונטי, כמו רו"ח או עו"ד.

 

פיקוח

ניתן להפעיל מספר מנגנוני פיקוח על מיופה הכוח. הדבר נעשה בעריכת ייפוי הכוח, מתוך מטרה שהממנה יוכל לוודא מבעוד מועד שרצונותיו מתממשים. בין היתר, הממנה רשאי להגדיר קרובים, להם המיופה יצטרך למסור מידע על ההחלטות והפעולות השונות.

 

היעזרות בעורך דין

עריכת ייפוי כוח היא לא עניין של מה בכך. מדובר במסמך בעל השלכות, שהמטרה שלו בסופו דל דבר היא הבטחת קיום רצונותיו של הממנה בענייניו. מומלץ להיעזר בעורך דין בעריכת ייפוי זה, על מנת להבטיח מטרות אלו.

עורך דין

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עורך דין לענייני ירושה
עריכת דין
מתי מומלץ לתכנן ירושה מול עורך דין?

בדיני הירושה במשפט הישראלי נקבע כי העיזבון של נפטר יחולק ליורשים ולכל אדם אשר מוזכר בצוואה בהתאם לכתוב בה ובהעדר צוואה הוא יחולק בין היורשים החוקיים. צוואה אינה חייבת להיכתב